In English LinkedIn

Sölvesborgs Stuveri & Hamn

Vid Sölvesborgs stuveri & hamn är Tord Berg arbetschef. Hit kommer bulkgods till svensk industri och samarbetet med Flintab har pågått i många år. Ganska nytt är dock det automatiserade systemet för att blanda lera med ett minimum av både felkällor och omständliga i-och-ur-hopp för hjullastarförarna.

Att Volvo har sitt råvarulager hos Sölvesborgs stuveri & hamn är kanske inte så känt, men faktum är att härifrån forslas 1200 ton plåt till Volvo Olofströmsverken varje dag.  Hit till hamnen i Sölvesborg kommer råvaror till många företag och som i så många sammanhang är vägandet och vågen av stor betydelse:

- Bilvågarna är knutna till ett komplett system med lager, saldon och all information vi behöver, säger hamnens arbetschef Tord Berg.

Manuell administration blev automatiserad
Tord med kollegor har arbetat länge med Flintab och det var till dem de vände sig för att få till en modern lösning för att blanda lera. För sanitetsporslinstillverkaren IFÖs räkning, blandar man olika leror enligt recept. Till för några år sedan skedde detta med manuell administration och en besvärlig arbetssituation för förarna som oavbrutet fick hoppa i och ur sina hjullastare.
- Vi vände oss till Flintab och sa att vi ville få bort den här manuella hanteringen, vi förklarade hur vi ville att det skulle fungera, de fattade galoppen och nu har vi ett system där föraren matar in data på sin uppkopplade display i hytten. Han ser precis när han är klar, vågen nollställs, ett automatiskt lagersaldo genereras, liksom ett mejl till kunden. Och föraren sitter kvar i maskinen hela tiden, förklarar Tord.

Att samarbetet med Flintab varat länge är förstås ett gott betyg i sig och Tord har prioriteringen klar:

- För mig räcker det inte med att någon annan leverantör är  lite billigare. Erfarenheten visar att den där femtioöringen inte har så stor betydelse, jämfört med ett väl fungerande samarbete.